Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2019




ΣΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΤΟΥ 1944

Σ. Βέμπο και Ζ. Μπριλλάντη


Μπαίνοντας το καλοκαίρι του 1944, και συγκεκριμένα στις 25 Μαΐου, ο θεατράνθρωπος Στέλιος Χριστοφίδης, υπό το ψευδώνυμο ¨Διογένης¨, δημοσίευσε στον αλεξανδρινό ¨Ταχυδρόμο¨ το εξής σατυρικό κείμενο με τίτλο ¨Θεατρικό Κουτσομπολιό¨ :

¨Τώρα με του καλοκαιριού τα κυνικά τα καύματα
οι θίασοι υπόσχονται πως θα μας δείξουν…θαύματα,
με την επιθεώρηση λίγο θα μας δροσίσουν
και με τα καλαμπούρια τους θα μας…κρυολογήσουν.

Νέο θέατρο έχουν φτιάξει η Σοφία και το… σόι της,
εις το ύψος της θαν΄ πάλι, εάν κρίνουμε απ΄ το… μπόι της,
          και του Μίμη Τραϊφόρου του διέφυγε άθελα του
          και μας είπε πως στο σύμπαν θα φορέσει τα…γυαλιά του.

          Μα ο Λώρης σ΄ όλους λέγει με ευγένεια, με το γάντι :
          ¨Αφού έχω τη Ζαζά, η δουλειά θα βγει… μπριλάντι¨.
          Ο Λεμός χαλνά τον κόσμο απ΄ τις πρόβες – σε καλό του –
          κι από τις πολλές φωνές του έχει πρήξει το λαιμό του.
         
          Στο ¨Λυσέ¨ και ¨Μοασσάτ¨ και εις θόρυβο μεγάλο,
          όλο τρέχει ο Σαρολίδης απ΄ το ένα εις το άλλο
          και μ΄ αυτό το τρέξε-τρέξει θάναι πια πολύ συντόμως
          όχι πλέον θεατρώνης, αλλά… μαραθωνοδρόμος.

          Και φωνάζει ο Σαρολίδης : ¨Εγώ όλους θα τσακίσω,        
          και τον ένα και τον άλλο σε λιγάκι θα τους κλείσω,
          γιατί έχω θίασο λαϊκό, σπουδαίο, μερακλήδικο,
          και θα σας πως ένα μυστικό : Είμαι παιδί γουρλίδικο¨.

          Ας μεταφερθούμε λοιπόν στην αλεξανδρινή θεατρική σεζόν της εποχής, κι ας προσπαθήσουμε να δούμε τι θέλει να πει ο ποιητής…
          Κατ΄ αρχήν η Σοφία Βέμπο απέκτησε το θερινό θέατρο ¨Νασιονάλ¨ ή απλά ¨Θέατρο Βέμπο¨ επί της Κορνίς 63, στη στάση Καμπ Σεζάρ, ένα θέατρο εφάμιλλο των μεγαλύτερων αθηναϊκών αδελφών του. Η εναρκτήριος παράσταση του νέου θεάτρου είναι η επιθεώρηση του Μίμη Τραϊφόρου ¨Ζήτω ο Ρωμιός¨, σε μουσική Λεό Ραπίτη και με θίασο αποτελούμενο από τους Αλίκη Βέμπο, Μαίρη Σεργίδου, Νίκο Νεογένη, Γιάννη Ζαφειρόπουλο, Σ. Σταυρίδη, Γ. Νάκο, Π. Χρηστίδη, Μ. Μανωλιτσάκη, Λάμπη Πασχαλίδη, Μ. Βερμάτο, Α. Παπαδημητρίου, Ι Ευλογιάδη, κ.ά. Η παράσταση δε αυτή δόθηκε υπέρ των οικογενειών των επιστράτων Αλεξανδρείας.
          Το καλλιτεχνικό συγκρότημα των Ζαζάς Μπριλλάντη και Νίκου Λώρη εμφανίζεται αρχικά στο θέατρο ¨Μοασσάτ¨ με την επιθεώρηση του Σπ. Μεταξά ¨Φίνο Πράμα¨ και κατόπιν στο θερινό ¨Λούνα-Παρκ¨ με την επιθεώρηση ¨Η Εισβολή¨, με θίασο αποτελούμενο από τους Καίτη Βλαχοπούλου, Κική Πέρση, Κ. Κωνσταντίνου, Γ. Πολίτη, Ν. Λαΐδη, Π. Σταματιάδη, Λ. Λούλη, κ.ά.
          Η Μαίρη Γιατρά-Λεμού ιδρύει δικό της θίασο με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Αδαμάντιο Λεμό και προετοιμάζονται για το ανέβασμα 23 έργων με αφετηρία την Αλεξάνδρεια και το ¨Λούνα-Παρκ¨, για να ακολουθήσει περιοδεία σε όλη την Αίγυπτο. Στο θίασο συμμετέχουν οι Γ. Πολίτης, Κ. Μάγης, Αλ. Καλογιάνης, Γ. Νικολαΐδης, Κική Πέρση, Λ. Πασχαλίδης, Φ. Πασχαλίδου, Καίτη Βουτσάκη, Γιώργος Ιορδανίδης, Δ. Σταυριδάκης, κ.ά.
          Τέλος, έχουμε τα Ηνωμένα Θέατρα ¨Γαλλικού Λυκείου¨ στο σταθμό Λουτρών Σάτμπυ στο Ράμλι και ¨Μοασσάτ¨ με θεατρώνη τον Κίμωνα Σαρολίδη. Τα εγκαίνια του Θεάτρου του ¨Γαλλικού Λυκείου¨ έγιναν με την οπερέτα του Γ. Παπακωνσταντίνου ¨Πως γλεντούν οι γέροι¨, με πρωταγωνιστή τον Κ. Κωνσταντίνου και σουμπρέτα την Καίτη Βουτσάκη.
          Ο επίλογος του σατυρικού κειμένου του ¨Διογένη¨ που ως δήθεν μυστικό αναφέρει τον Σαρολίδη ως ¨παιδί γουρλίδικο¨ έχει να κάνει με το πόσο προληπτικός ήταν ο Σαρολίδης, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που κάποτε όταν προσέλαβε ένα μπαλέτο και μετά ανακάλυψε πως αποτελούταν από 13 χορεύτριες, έδιωξε τη μία…
          Έτσι κυλούσε λοιπόν ο θεατρικός χρόνος στην Αλεξάνδρεια του τότε, με τους Αιγυπτιώτες να έχουν πλείστες και αξιοσημείωτες θεατρικές επιλογές, ενώ πολλοί συμπολίτες τους συμμετείχαν – κυρίως ως ερασιτέχνες – στα θεατρικά σχήματα, όπως οι Καίτη Βουτσάκη, Γιώργος Ιορδανίδης, Λάμπης Πασχαλίδης, Νίκος Νεογένης, Κική Πέρση, Κώστα Μάγης, κ.ά.

Κι από του Σαρολίδη της πρόληψης την άρνηση
έχει στην Αλεξάνδρεια απομείνει μονάχα η ανάμνηση,
μα κι αν ο ονειρικός ο θίασος του ποιητή έχει περάσει
κανείς από τους ηθοποιούς δε λέει να γεράσει…

Πηγές : ¨Ταχυδρόμος¨, Αλεξάνδρεια 30/4/1944, 6/5/1944, 23/5/1944, 26/5/1944, 27/5/1944, 28/5/1944, 13/6/1944 – lemostheater.org(17/6/2018)

Ν.ΝΙΚΗΤΑΡΙΔΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου